“Είναι πολύ μικρότερο το κόστος να φροντίσουμε κάτι από το να φτάσουμε στον αποκλεισμό του”
Ο κ. Βασίλης Μπαρδάκης, Πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας, πριν μερικές μέρες έδωσε συνέντευξη για τις γέφυρες και μεταξύ άλλων ερωτήθηκε για την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Τι κοιτάει ένας μηχανικός όταν ελέγχει αν μια γέφυρα είναι καλή ή όχι ;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΔΑΚΗΣ: Ο μηχανικός να αναγνωρίσει το δομικό σύστημα , αν η γέφυρα είναι προεκτεταμένη , σύμμεικτη ή απλά οπλισμένη. Ανάλογο με αυτό θα βγουν οι εκτιμήτριες για τον να οι φθορές είναι . Άλλη σημασία έχει μια ρωγμή σε μια μικρή γέφυρα οπλισμένου σκυροδέματος κι άλλο μια ρωγμή στην Γέφυρα των Σερβίων που είναι προτεταμένη και ειδικής κατασκευής. Εκεί θα προκύψει ένα σκορ για να μπει σε κατάταξη για να επισκευαστεί ή να βγει και εκτός κυκλοφορίας Αν την προλάβουμε εγκαίρως μπορεί να ενισχυθεί ενώ λειτουργεί. Στη Γέφυρα των Σερβίων δεν επετεύχθη αυτό ο στόχος να την προλάβουμε να ενισχυθεί πριν διακοπεί η κυκλοφορία. Μπορεί μια φθορά από διάβρωση που μοιάζει ανησυχητική να μην σημαίνει ότι η γέφυρα είναι επικίνδυνη. Και αντίθετα μια ρωγμή που επηρεάσει τον τένοντα της προέντασης που κρατά όλα τα φορτία να είναι τρομακτική .
ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Τι έγινε στη γέφυρα στην Κοζάνη; Παλιά γέφυρα.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΔΑΚΗΣ: Στην Κοζάνη μπορούμε να πούμε οι διαδικασίες δεν έτρεξαν στη γέφυρα της Κοζάνης. Μπορεί οι προθέσεις να ήταν καλές. Δεν έγινε η επιλογή των πιο γρήγορων διαδικασιών, δεν έγινε χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών. Τώρα στις μέρες μας, το 2023, δεν έχουμε τέτοια δικαιολογία! Ας πούμε πάμε να δούμε μία γέφυρα, το ιστορικό της, δεν βρίσκουμε τίποτε, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο, κανένα σχέδιο με το οποίο κατασκευάστηκε. Με την πρόοδο της τεχνολογίας, μπορούμε να δούμε, τι σίδερα έχει μέσα, τι αντοχή έχει το σκυρόδεμα, τι τένοντες έχει, αν είναι διαβρωμένοι, αν έχει ρωγμές στο εσωτερικό που δεν τις βλέπουμε, άρα δεν μας επιτρέπει η τεχνολογία, να έχουμε δικαιολογίες, να λέμε δεν βρήκαμε τα σχέδια και άρα δεν μπορώ να το αντιμετωπίσω. Δεν μπορώ. Πλέον πρέπει να γίνουν πάρα πολλά πράγματα.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Υπάρχουν αυτά τα τεχνικά μέσα διαθέσιμα σήμερα σε όλους τους πολιτικούς μηχανικούς στη χώρα μας
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΡΔΑΚΗΣ: Όσο ανεβάζουμε το επίπεδο της τεχνολογίας τόσο λιγότερα είναι αυτά τα όργανα, αλλά δεν αφορούν και όλες τις περιπτώσεις. Τώρα για το συγκεκριμένο παράδειγμα που μιλάμε για τη δεύτερη σε μήκος, στο συνολικό μήκος γέφυρα και που βλέπουμε όλοι από την ειδησεογραφία τις κακές για να μην πω τρομακτικές επιπτώσεις –διότι ευτυχώς δεν είχαμε κάποιο θύμα ή κάποιο τραυματισμό, αλλά έχουμε το πρόβλημα του να διακόπτονται οι συγκοινωνίες, πρόβλημα στους συμπολίτες μας εκεί, κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό, που επιβεβαιώνει άλλο ένα συμπέρασμα της έρευνας που είχαμε κάνει, που έλεγε ότι είναι πολύ μικρότερο το κόστος, η δαπάνη είτε τη μετράμε σε ευρώ είτε σε πιο συνδυασμένα νούμερα, είναι πολύ μικρότερο το κόστος να φροντίσουμε κάτι από το να φτάσουμε στον αποκλεισμό του.
ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Στη συγκεκριμένη περίπτωση να πούμε μάλιστα ότι προλάβανε τη γέφυρα οι ειδικοί και δεν είχαμε συμβάν. Έκλεισε η γέφυρα, αλλά τουλάχιστον δεν είχαμε κάποιο αρνητικό συμβάν από αυτό που συμβαίνει δέκα και είκοσι φορές στην Ιταλία.