Ταυτόχρονα με τις καλλιέργειες οι οποίες εντάσσονται στον Κανονισμό του ΕΛ.Γ.Α. θα αποζημιωθούν και οι καλλιέργειες οι οποίες κατά την έλευση του παγετού δεν ήταν στο στάδιο της ανθοφορίας.
Το θέμα των αποζημιώσεων από τον ΕΛ.Γ.Α. ήταν το αντικείμενο της συζήτησης του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γιώργου Κασαπίδη με τον Πρόεδρο του ΕΛ.Γ.Α. Ανδρέα Λυκουρέντζο, κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα.
Από τη συνάντηση προέκυψε ότι εντάσσονται και θα αξιολογηθούν με τους όρους του Κανονισμού του ΕΛ.Γ.Α. και οι καλλιέργειες, οι οποίες κατά την έλευση του παγετού δεν ήταν στο στάδιο της ανθοφορίας και τυπικά δεν αποζημιώνονται από τον ισχύοντα Κανονισμό του ΕΛ.Γ.Α.
Για τις καλλιέργειες αυτές θα καταβληθούν αποζημιώσεις στους πληγέντες παραγωγούς.
Αντικείμενο συζήτησης αποτέλεσε επίσης, η πορεία του εκτιμητικού έργου η οποία εξελίσσεται ικανοποιητικά, ιδιαίτερα μετά την ενίσχυση του Υποκαταστήματος του ΕΛ.Γ.Α. Κοζάνης με 25 επιπλέον Γεωπόνους – Εκτιμητές.
Τέλος, έγινε αναφορά στο Σχέδιο της Κυβέρνησης για την ενίσχυση του ΕΛ.Γ.Α. προκειμένου ο
Οργανισμός να είναι σε θέση να προχωρήσει σε πληρωμές αποζημιώσεων εγκαίρως, δηλαδή την περίοδο κατά
την οποία οι αγρότες θα εισέπρατταν χρήματα από την διάθεση της παραγωγής τους στην εσωτερική αγορά
και στο εξωτερικό.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικής Ανάπτυξης Γιώργος Βαβλιάρας σε συνεργασία με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Τουρισμού Θεσσαλίας, Γιάννη Μπουτίνα, απέστειλαν από κοινού επιστολή στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή και στον Υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη, ζητώντας την Σιδηροδρομική Διασύνδεση Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας με Πόγραδετς.
Πιο συγκεκριμένα, στο έγγραφό τους επισημαίνουν τα οφέλη μιας τέτοιας διασύνδεσης η οποία θα διευκολύνει την πρόσβαση από και προς τις δύο περιφέρειες και θα εξυπηρετήσει τη μεταφορά προϊόντων ενισχύοντας την επιχειρηματικότητα.
Επίσης θα ενδυναμώσει την τουριστική κίνηση των δύο περιφερειών αυξάνοντας την επισκεψιμότητα ενώ παράλληλα θα ενδυναμωθούν ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο θρησκευτικός, ενώνοντας τα Μετέωρα με το θρησκευτικό απόθεμα της Δυτικής Μακεδονίας και θα προωθηθούν περαιτέρω οι τουριστικοί προορισμοί.
Τέλος τονίζεται ότι οι όμορες Περιφέρειες Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας, μέσω αυτής της σιδηροδρομικής
διασύνδεσης, θα βοηθηθούν σε μια ισόρροπη και ήπια ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος αλλά και σε μια
απαρχή συνεργασίας για την “Σιδηροδρομική Εγνατία”.
Η ΕE εγκρίνει ελληνικό πρόγραμμα εγγυήσεων ύψους 30 εκατ. ευρώ για τη στήριξη ΜμΕ του Κατασκευαστικού τομέα που έχουν πληγεί από τον Covid
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ελληνικό καθεστώς ύψους 30 εκατ. ευρώ για τη στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κατασκευαστικού τομέα που έχουν πληγεί από την έξαρση του κορονοϊού. Το καθεστώς εγκρίθηκε βάσει του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις.
Σύμφωνα με το καθεστώς, η κρατική στήριξη θα δοθεί υπό μορφή δανειακών εγγυήσεων και άμεσων επιχορηγήσεων. Το καθεστώς θα υλοποιηθεί από την «Εγγύηση Επιχειρήσεων ΕΑΤ-ΤΜΕΔΕ για την COVID-19», ένα νέο Ταμείο, το οποίο συστάθηκε από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα σε συνεργασία με το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ). Με βάση το μέτρο θα χορηγηθούν μερικές εγγυήσεις για επιλέξιμα δάνεια κεφαλαίων κίνησης, τα οποία χορηγούνται από ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Επιπλέον, το μέτρο θα καταστήσει δυνατή την επιδότηση των προμηθειών δανειακής εγγύησης, υπό μορφή άμεσων επιχορηγήσεων.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το καθεστώς συνάδει με τις προϋποθέσεις που θέτει το προσωρινό πλαίσιο. Ειδικότερα, όσον αφορά τις δανειακές εγγυήσεις,
i) η ενίσχυση θα καλύπτει εγγυήσεις δανείων για κεφάλαια κίνησης με περιορισμένη διάρκεια και ύψος,
ii) τα ετήσια επιτόκια των δανείων τηρούν τα ελάχιστα επίπεδα που προβλέπονται στο προσωρινό πλαίσιο και
iii) το μέτρο περιορίζει τον κίνδυνο που αναλαμβάνει το κράτος σε 80 % κατά μέγιστο. Όσον αφορά τις άμεσες επιχορηγήσεις, η ενίσχυση δεν θα υπερβαίνει τα 1,8 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση.
Η στήριξη στο πλαίσιο του καθεστώτος θα χορηγηθεί το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό για την άρση σοβαρής διαταραχής της οικονομίας κράτους μέλους, σύμφωνα με το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο προσωρινό πλαίσιο. Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προσωρινό πλαίσιο και τα άλλα μέτρα που έχει λάβει η Επιτροπή για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού είναι διαθέσιμες εδώ. Η μη εμπιστευτική εκδοχή της απόφασης θα δημοσιευτεί με αριθμό υπόθεσης SA.62835 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων στον ιστότοπο της Επιτροπής για τον ανταγωνισμό αφ' ης στιγμής διευθετηθούν τυχόν ζητήματα απορρήτου.
Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου - Κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
Με την παρούσα απόφαση καθορίζεται το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2025, δηλαδή το σύνολο των διαδικασιών που θα εφαρμόζουν οι διοικητικές αρχές διαχείρισης και ελέγχου του ΕΠΑ με σκοπό την αποτελεσματική εφαρμογή του και ειδικότερα των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΤΠΑ/ΠΠΑ) και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Οι πόροι του ΕΠΑ που έχουν προϋπολογιστεί έως το 2025 ανέρχονται στα 10 δισ. ευρώ και προέρχονται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, 6,845 δισ. ευρώ θα διατεθούν για τα Τομεακά Προγράμματα (προγράμματα υπουργείων), 750 εκατ. ευρώ για το Αποθεματικό του ΕΠΑ, 155 εκατ. ευρώ για Ειδικά Προγράμματα Ανάπτυξης και 2,25 δισ. ευρώ για τα Περιφερειακά Προγράμματα.
Επισημαίνεται ότι το ΣΔΕ είναι κοινό για όλα τα Προγράμματα Ανάπτυξης (ΠΑ) που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΠΑ. Μπορεί, επίσης να χρησιμοποιηθεί για τα Ειδικά Προγράμματα, εφόσον αυτό προβλέπεται στην απόφαση έγκρισής τους, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 130 του ν. 4635/2019.
Οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν ηλεκτρονικά τα Τεχνικά Δελτία Έργου (ΤΔΕ), με συνημμένα όλα τα απαραίτητα έγγραφα, όπως αυτά έχουν προσδιοριστεί στην πρόσκληση, εντός της προθεσμίας που προσδιορίζεται από την Υπηρεσία Διαχείρισης (ΥΔ). Η αξιολόγηση των προτάσεων πραγματοποιείται από την ΥΔ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 129 παρ. Α του ν. 4635/2019 και με βάση τη μεθοδολογία και τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην πρόσκληση.
Τα κριτήρια κατηγοριοποιούνται κατ' ελάχιστον στις ακόλουθες ομάδες:
Η αξιολόγηση μπορεί να είναι άμεση ή συγκριτική. Κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης, η ΥΔ μπορεί να ζητήσει την υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων ή και διευκρινίσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην πρόσκληση.
Σημειώνεται ότι το ΕΠΑ μπορεί να χρηματοδοτήσει και δαπάνες που μπορεί να πραγματοποιήθηκαν (υλοποίηση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου) σε ημερομηνία προγενέστερη της έναρξής του.
Κατεβάστε το σχετικό ΦΕΚ εδώ
Προϋπολογισμός της ΕΕ για το 2022: Επιτάχυνση της ανάκαμψης της Ευρώπης και πρόοδος προς ένα πράσινο, ψηφιακό και ανθεκτικό μέλλον
Η Επιτροπή πρότεινε χτες 8 Ιουνίου ετήσιο προϋπολογισμό της ΕΕ ύψους 167,8 δισ. ευρώ για το 2022, ο οποίος θα συμπληρωθεί με περίπου 143,5 δισ. ευρώ υπό μορφή επιχορηγήσεων στο πλαίσιο του NextGenerationEU. Η συνδυασμένη ικανότητα παρέμβασής τους θα κινητοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για την τόνωση της οικονομικής ανάκαμψης, τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Θα δοθεί προτεραιότητα στις πράσινες και ψηφιακές δαπάνες ώστε να καταστεί η Ευρώπη ανθεκτικότερη και να προετοιμαστεί καλύτερα για το μέλλον.
Ο επίτροπος κ. Γιοχάνες Χαν, αρμόδιος για τον προϋπολογισμό της ΕΕ, δήλωσε:
«Σήμερα, προωθούμε πρωτοφανή επίπεδα χρηματοδοτικής στήριξης για να ενισχύσουμε την ανάκαμψη της Ευρώπης´ από τις υγειονομικές και οικονομικές κρίσεις. Θα βοηθήσουμε τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τις περιφέρειες που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία. Θα επενδύσουμε στην ανθεκτικότητα της Ευρώπης και στον εκσυγχρονισμό της μέσω της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης. Η επαναφορά της Ευρώπης σε ορθή τροχιά, η επιτάχυνση της ανάκαμψής της και η προετοιμασία της για το μέλλον αποτελούν τις κύριες προτεραιότητές μας!»
Το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2022, με την ενίσχυση του NextGenerationEU, διοχετεύει κεφάλαια εκεί όπου μπορούν να κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά, με βάση τις πιο κρίσιμες ανάγκες ανάκαμψης των κρατών μελών της ΕΕ και των εταίρων μας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η χρηματοδότηση θα βοηθήσει στην ανοικοδόμηση και τον εκσυγχρονισμό της Ένωσής μας, προωθώντας την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ενισχύοντας τον ρόλο της Ευρώπης στον κόσμο.
Ο προϋπολογισμός αντικατοπτρίζει τις πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ, οι οποίες είναι σημαντικές για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάκαμψης.
Για τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή προτείνει την κατανομή (σε αναλήψεις υποχρεώσεων):
Το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2022 αποτελεί μέρος του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της Ένωσης, όπως εγκρίθηκε στα τέλη του 2020, και επιδιώκει να μετατρέψει τις προτεραιότητές του σε συγκεκριμένα ετήσια αποτελέσματα. Ως εκ τούτου, σημαντικό μέρος των κονδυλίων θα διατεθεί για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με τον στόχο να δαπανηθεί το 30 % του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού και του μέσου ανάκαμψης NextGenerationEU για την εν λόγω προτεραιότητα πολιτικής.
Ιστορικό
Το σχέδιο προϋπολογισμού της ΕΕ για το 2022 περιλαμβάνει δαπάνες στο πλαίσιο του NextGenerationEU, που θα χρηματοδοτηθούν με δανεισμό από τις κεφαλαιαγορές, και τις δαπάνες που καλύπτονται από τις πιστώσεις έως τα ανώτατα όρια του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού, που χρηματοδοτούνται από ιδίους πόρους. Για τις τελευταίες, προτείνονται δύο ποσά για κάθε πρόγραμμα στο σχέδιο προϋπολογισμού - αναλήψεις υποχρεώσεων και πληρωμές. Οι «αναλήψεις υποχρεώσεων» αφορούν τη χρηματοδότηση που μπορεί να συμφωνηθεί βάσει συμβάσεων εντός συγκεκριμένου έτους και οι «πληρωμές» αφορούν τα ποσά που καταβάλλονται πραγματικά. Ο προτεινόμενος προϋπολογισμός της ΕΕ για το 2022 περιλαμβάνει αναλήψεις υποχρεώσεων ύψους 167,8 δισ. ευρώ και πληρωμές ύψους 169,4 δισ. ευρώ. Όλα τα ποσά είναι σε τρέχουσες τιμές.
Οι πραγματικές πληρωμές NextGenerationEU - και οι χρηματοδοτικές ανάγκες για τις οποίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναζητήσει χρηματοδότηση από την αγορά - μπορεί να είναι χαμηλότερες και θα βασίζονται σε ακριβείς εκτιμήσεις που εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να δημοσιεύει εξαμηνιαία σχέδια χρηματοδότησης για την παροχή πληροφοριών σχετικά με τους προγραμματισμένους όγκους εκδόσεων τίτλων της κατά τους προσεχείς μήνες.
Με προϋπολογισμό ύψους 807 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, το NextGenerationEU θα συμβάλει στην αποκατάσταση της άμεσης οικονομικής και κοινωνικής ζημίας που προκλήθηκε από την πανδημία του κορονοϊού και θα προετοιμάσει την ΕΕ για το μέλλον. Το μέσο θα συμβάλει στην οικοδόμηση της ΕΕ μετά τη νόσο COVID-19, η οποία θα είναι πιο πράσινη, πιο ψηφιακή, πιο ανθεκτική, και καλύτερα προσαρμοσμένη στις τρέχουσες και στις επερχόμενες προκλήσεις. Το κεντρικό στοιχείο του NextGenerationEU είναι ο Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας - ένα μέσο παροχής επιχορηγήσεων και δανείων για τη στήριξη μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων στα κράτη μέλη της ΕΕ. Οι συμβάσεις/αναλήψεις υποχρεώσεων στο πλαίσιο του NextGenerationEU μπορούν να συναφθούν έως το τέλος του 2023, ενώ οι πληρωμές που συνδέονται με τον δανεισμό θα ακολουθήσουν έως το τέλος του 2026.
Μετά την έγκριση της απόφασης για τους ιδίους πόρους από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, η Επιτροπή μπορεί πλέον να αρχίσει να αντλεί πόρους για να χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη στην Ευρώπη μέσω του NextGenerationEU.
Διαδικτυακή ενημερωτική εκδήλωση για την Δράση «Επιδότηση Κεφαλαίου Κίνησης σε Επιχειρήσεις Εστίασης για Προμήθεια Πρώτων Υλών - ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΕΣΤΙΑΣΗΣ» ΕΠΑνΕΚ, ΕΣΠΑ 2014-2020
Πρόσκληση σε διαδικτυακή ενημερωτική εκδήλωση
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού σειράς ενημερωτικών εκδηλώσεων από την Ειδική Γραμματεία ΕΤΠΑ & ΤΣ/Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΑνΕΚ και τον ΕΦΕΠΑΕ, η ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ ΑΜΚΕ, εταίρος του ΕΦΕΠΑΕ με χωρική αρμοδιότητα στις Περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με την ΑΝΚΟ (Παράρτημα ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ ΑΜΚΕ στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας) και τα Επιμελητήρια, μέλη της ΚΕΠΑ-ΑΝΕΜ, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας σας προσκαλούν στην διαδικτυακή ενημερωτική εκδήλωση που συνδιοργανώνουν με θέμα:
Ερωτήσεις-Απαντήσεις & Χρήσιμες επισημάνσεις για την ορθή υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης στη Δράση του ΕΠΑνΕΚ «Επιδότηση Κεφαλαίου Κίνησης σε Επιχειρήσεις Εστίασης για Προμήθεια Πρώτων Υλών - ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΕΣΤΙΑΣΗΣ»
την Τρίτη 15/6/2021 στις 18:30
Για τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμπληρώσουν οπωσδήποτε μέχρι τη Δευτέρα 14/6/2021 την ακόλουθη φόρμα εγγραφής με τα ερωτήματά τους προκειμένου να απαντηθούν, κατά προτεραιότητα, στην εκδήλωση.
Στους συμμετέχοντες θα σταλεί έγκαιρα το link με τις οδηγίες σύνδεσης & συμμετοχής στην εκδήλωση.
Πληροφορίες
Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη Δράση στοχεύει στην επιχορήγηση ΜμΕ και Μεγάλων Επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης για τη στήριξη μετά την επανεκκίνηση της λειτουργίας τους, υπό το καθεστώς της πανδημίας της νόσου COVID-19, με την προμήθεια πρώτων υλών απαραίτητων για τη λειτουργία τους.
Ο συνολικός προϋπολογισμός (Δημόσια Δαπάνη) της Δράσης ανέρχεται σε 330 εκατ. ευρώ για το σύνολο των περιφερειών της χώρας, τα οποία κατανέμονται σε 280 εκατ. ευρώ για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και 50 εκατ. ευρώ για Μεγάλες Επιχειρήσεις, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Εθνικούς Πόρους.
Οι αιτήσεις χρηματοδότησης μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά στο Πληροφοριακό Σύστημα Η υποβολή των αιτήσεων ξεκίνησε στις 14/5/2021 και ώρα 10:00π.μ. και η καταληκτική προθεσμία υποβολής είναι στις 30/7/2021 και ώρα 15:00.
Στην εκδήλωση οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να απευθύνουν ερωτήσεις και να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα που θα τους βοηθήσει να υποβάλουν πλήρη αίτηση χρηματοδότησης.
Κατεβάστε το επισυναπτόμενο αρχείο την πρόσκληση της εκδήλωσης εδώ
Ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία – Ο «Λευκός Δράκος» των 8 δισ. ευρώ και η ξέφρενη κούρσα στο… Ελ Ντοράντο του υδρογόνου
Καθώς η εποχή που το υδρογόνο θα γίνει το πράσινο καύσιμο του κλάδου των μεταφορών δεν είναι τόσο μακριά, η επέκταση των ενεργειακών εταιρειών στην παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Κοινή πεποίθηση όλων είναι ότι πρέπει να είναι παρόντες στις εξελίξεις που έρχονται στις τεχνολογίες παραγωγής υδρογόνου για να μειώσουν το αποτύπωμά τους και να έχουν παρουσία στην αγορά ενέργειας του μέλλοντος.
Γι αυτό και προχωρούν δυναμικά οι σχεδιασμοί για τη δημιουργία ευρωπαϊκού δικτύου για τη μεταφορά υδρογόνου, σχέδια που ακολουθεί ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες που θα δημιουργηθούν στην Ελλάδα. Αλλά για να μπει το υδρογόνο στις μεταφορές, απαιτείται συστηματική επένδυση στις τεχνολογίες του υδρογόνου μια έρευνα που πραγματοποιείται στενά συνδεδεμένη με την αγορά.
Θέλοντας να προλάβουν την επανάσταση που έρχεται, μικροί και μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι αλλά και βιομηχανίες σχεδιάζουν προτάσεις με στόχο την έγκαιρη είσοδό τους στη νέα αγορά του υδρογόνου, διεκδικώντας μερίδιο στη νέα εποχή.
Η χρήση του υδρογόνου, ως ενεργειακό καύσιμο, θα δημιουργήσει νέα δεδομένα και αποτελεί μεγάλη ευκαιρία τόσο για τους ομίλους που θα δραστηριοποιηθούν με επιτυχία στη νέα αυτή αγορά, όσο και για τις εθνικές οικονομίες που γρήγορα θα προετοιμαστούν ώστε να το υιοθετήσουν.
Οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας ΕΛΠΕ, Μotor Oil, Energean, Mytilineos, ΔΕΗ και Copelouzos σχεδιάζουν επενδύσεις στο υδρογόνο για να πρωταγωνιστήσουν στην αγορά του μέλλοντος.
Ωστόσο, μεταξύ των προτάσεων που κατατέθηκαν στο πλαίσιο του Προγράμματος Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο», ξεχωρίζει η εθνική πρόταση ύψους 8 δις. για το WhiteDragon.
Ποιος είναι ο Λευκός Δράκος
Στην εθνική πρόταση «White Dragon» συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας ως συντονιστής του έργου, σε συνεργασία με την Advent Technologies, την Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), τη ΔΕΗ, το ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, την Motor Oil, την Σωληνουργεία Κορίνθου, τον TAP και την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ υπέβαλαν, προς την Ελληνική Κυβέρνηση και την Ε.Ε., την επενδυτική πρότασή τους, συνολικού ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου έργου πράσινου υδρογόνου στην Ελληνική επικράτεια, που καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου.
Το «White Dragon» έχει την έμπρακτη υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και αποτελεί την εξέλιξη της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το Σεπτέμβριο του 2019 στις Βρυξέλλες, του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Γεώργιου Κασαπίδη. Έχει επίσης την υποστήριξη σε περιφερειακό επίπεδο του Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας.
Ο πυρήνας του έργου βασίζεται στη σταδιακή αντικατάσταση των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Δυτικής Μακεδονίας και τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με τελικό στόχο την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας.
Το έργο «White Dragon» θα χρησιμοποιήσει ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλη κλίμακα (GW) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης στη Δυτική Μακεδονία. Το υδρογόνο, στη συνέχεια, θα αποθηκεύεται άμεσα (βραχυπρόθεσμη αποθήκευση υδρογόνου) και έμμεσα (διοχέτευση στον αγωγό φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ) και, μέσω κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας, θα προσφέρει στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας ηλεκτρική ενέργεια ως μία σταθερή μονάδα βάσης συμπαραγωγής πράσινης ενέργειας και θερμότητας.
Η παραγόμενη θερμότητα, ως παραπροϊόν της παραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας, αρχικά θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά στα δίκτυα τηλεθερμάνσεων της Δυτικής Μακεδονίας και μελλοντικά σε άλλες εφαρμογές που απαιτούν θερμότητα ή/και ψύξη (βιομηχανίες, data centers, θερμοκήπια κ.λπ.).
Επιπλέον, βασικός στόχος του έργου «White Dragon» αποτελεί η ανάπτυξη, από τις συνεργαζόμενες εταιρίες, ενός ολοκληρωμένου Βιομηχανικού Ερευνητικού Κέντρου Υδρογόνου, στο πλαίσιο του Κόμβου Υδρογόνου Υψηλής Τεχνολογίας, Έρευνας, Ανάπτυξης & Καινοτομίας που θα δημιουργηθεί στη Δυτική Μακεδονία.
Για την επιτάχυνση αυτής της ανάπτυξης, στο πλαίσιο του «White Dragon», αρχικά θα γίνει προετοιμασία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ώστε να μπορεί να δεχθεί αυξανόμενα ποσοστά υδρογόνου, που θα μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα του καυσίμου και θα βοηθήσουν στο ξεκίνημα της αγοράς του υδρογόνου.
Στη συνέχεια, θα υλοποιηθεί μελέτη και κατασκευή ενός αποκλειστικού αγωγού μεταφοράς υδρογόνου στην Ελλάδα (hydrogen backbone pipeline), καθώς και η υλοποίηση των πρώτων έργων υδρογόνου για τον κλάδο των μεταφορών (απορριμματοφόρα, φορτηγά, τραίνα, αυτοκίνητα) με τις κατάλληλες υποδομές για τους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου (HRS) και την οδική μεταφορά και διανομή του.
Ο αποκλειστικός αγωγός μεταφοράς υδρογόνου θα προσφέρει δυνατότητες διασύνδεσης των αποκεντρωμένων μονάδων παραγωγής πράσινου υδρογόνου με τους μεγάλους τελικούς καταναλωτές (διυλιστήρια, βιομηχανικές μονάδες, κ.λπ.) ώστε να τους βοηθήσει να «πρασινίσουν» τις παραγωγικές τους διαδικασίες, αλλά και τις δυνατότητες διασύνδεσης με αντίστοιχα συστήματα γειτονικών χωρών.
Τέλος, μέσω του ολοκληρωμένου έργου «White Dragon» θα διερευνηθεί η δυνατότητα μεταφοράς και η εξαγωγής υδρογόνου μέσω του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου TAP, που ήδη συνδέει την Ελλάδα με τις ευρωπαϊκές αγορές.
Τα βασικά στοιχεία του «White Dragon» είναι:
Συνολικό κόστος επένδυσης : 8,063 δισ. €
Διάρκεια έργου : 2022 – 2029 (φάσεις R&D, FID και ΕΕΤ)
Παραγωγή υδρογόνου : 250.000 τόνοι/έτος
Υδρογόνο για άλλες χρήσεις : 58.000 έως 71.000 τόνοι/έτος
Εξοικονόμηση : CO2 11,5 εκατομμύρια τόνοι/έτος
Δημιουργία θέσεων εργασίας : 18.000 άμεσες θέσεις εργασίας και 29.500 έμμεσες
Άλλα έργα υδρογόνου
Παράλληλα και άλλα έργα υδρογόνου, έχουν ανακοινωθεί και ακόμη περισσότερα σχεδιάζονται. Τα πιο χαρακτηριστικά είναι:
Δίκτυο μεταφοράς υδρογόνου
Προϋπόθεση αλλά και καθοριστικό ρόλο στην καθιέρωση του υδρογόνου, θα παίξει η ύπαρξη δικτύου για τη μεταφορά του. Τις προοπτικές ανάπτυξης ενός ευρωπαϊκού δικτύου για την μεταφορά του υδρογόνου με χρονικά ορόσημα το 2030, 2035 και 2040, εξετάζει η πρωτοβουλία «European Hydrogen Backbone». Μάλιστα, όπως εκτιμάται σε λίγα χρόνια, το 2030 η «ευρωπαϊκή ραχοκοκαλιά υδρογόνου» μπορεί να αποτελείται από 11.600 χιλιόμετρα δικτύου αγωγών που θα συνδέουν τις αναδυόμενες αγορές υδρογόνου. Βάσει των εκτιμήσεων, το εν λόγω δίκτυο υδρογόνου μπορεί να επεκταθεί σε ένα παν-ευρωπαϊκό δίκτυο, συνολικού μήκους 39.700 km μέχρι το 2040, ενώ, γίνεται εκτίμηση και για περαιτέρω ανάπτυξή του στη συνέχεια.
Στη συζήτηση για την διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής «ραχοκοκαλιάς» υδρογόνου συμμετέχουν συνολικά 23 Διαχειριστές Δικτύων Μεταφοράς φυσικού αερίου από 21 χώρες. Και από την Ελλάδα ο ΔΕΣΦΑ. Η ανάπτυξη των υποδομών στην Ελλάδα είναι απαραίτητη, καθώς όλο και περισσότερες βιομηχανίες θέλουν να τροφοδοτούνται με υδρογόνο.
Ο αγωγός TAP θα αξιοποιηθεί στη σύνδεση με την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ, υπάρχει σχέδιο δημιουργίας cluster υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία και πως αυτό θα συνδεθεί με τον υφιστάμενο αγωγό TAP.
Η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ, αποτέλεσμα της απολιγνιτοποίησης στην Δυτική Μακεδονία και της προώθησης έργων ΑΠΕ, δημιουργεί τις προϋποθέσεις παραγωγής ικανής ποσότητας υδρογόνου και η επέκταση του δικτύου από τον ΔΕΣΦΑ (τον αγωγό Δυτικής Μακεδονίας ) στηn περιοχή δημιουργεί την απαραίτητη υποδομή για τη μεταφορά του. Ο αγωγός αυτός, που θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2023 θα είναι εξαρχής συμβατός και με τη μεταφορά υδρογόνου και συνδέεται με την προοπτική της Δυτικής Μακεδονίας να αναδειχθεί σε ενεργειακό κέντρο πράσινου υδρογόνου, μέσω της κοινής επενδυτικής πρότασης δέκα φορέων και επιχειρήσεων White Dragon.
Το υδρογόνο ως καύσιμο μεταφορών: Η προετοιμασία ξεκινάει
Πάντα με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, ευρωπαϊκός στόχος είναι η καθιέρωση του υδρογόνου ως καυσίμου στις μεταφορές. Γι αυτό και οι περιφερειακές κρατικές ενισχύσεις από το 2022 προβλέπουν τη χρηματοδότηση τεχνολογιών υδρογόνου.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις και προτίθεται να καταρτίσει το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά στον τομέα των μεταφορών, για την πλήρη αξιοποίηση όλων αυτών των χρηματοδοτικών εργαλείων, για τις περιφερειακές κρατικές ενισχύσεις, που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022 και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών υδρογόνου.
Αναμένοντας τον χαρακτηρισμό του υδρογόνου ως καύσιμο μεταφορών στην χώρα μας, που αποτελεί το πρώτο βήμα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να αντιμετωπίσει όλα τα ζητήματα που άπτονται της χρήσης του νέου καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται σταθμοί ανεφοδιασμού οχημάτων (δηλαδή πρατήρια υδρογόνου), προδιαγραφές των εγκαταστάσεων, προδιαγραφές ασφαλείας, ταξινόμηση και τεχνικός έλεγχος οχημάτων υδρογόνου.
Ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας πρόκειται να αποκτήσει σύντομα ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου, εκτός από την πρόταση του «Λευκού Δράκου» που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των μεγάλων ενεργειακών ομίλων της χώρας και της Ευρώπης.
Αυτό θα συμπεριλαμβάνει ένα Κέντρο Σπουδών Υδρογόνου με έδρα το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, μια συστάδα εταιρειών υδρογόνου (cluster) με έδρα το ΕΚΕΤΑ στην Πτολεμαΐδα και μια ηλεκτρονική πλατφόρμα εφαρμογών τεχνολογιών υδρογόνου.
Ταυτόχρονα, ένα πάρκο τεχνολογιών υδρογόνου θα συμπληρώνει τις υποδομές της σύγχρονης αυτής τεχνολογίας, ώστε να προωθηθεί γρήγορα η χρήση πράσινου υδρογόνου και να ευνοηθεί το επενδυτικό περιβάλλον για αντίστοιχες παραγωγικές επενδύσεις μεγάλης κλίμακας στη Δυτική Μακεδονία.
Επίσης έχει αναγγελθεί και η ανάπτυξη κόμβου καινοτομίας για το υδρογόνο (H2) και τις πράσινες ενεργειακές τεχνολογίες και τις τεχνολογίες περιβάλλοντος.
Εναρξη ΤΑΔΥΜ για Μικρές & Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις της Δυτικής Μακεδονίας για την παροχή κεφαλαίου κίνησης, με 2ετή επιδότηση επιτοκίου, λόγω πανδημίας COVID-19
Για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών λόγω της πανδημίας του COVID-19 στην τοπική οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας δημιουργήθηκε με συνεπένδυση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) και της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας το: «Ταμείο Συγχρηματοδοτούμενων Δανείων» και συγκεκριμένα η Δράση: «ΤΑΔΥΜ - COVID 19 - Μικρές & Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις: Δάνεια Κεφαλαίου Κίνησης με επιδότηση επιτοκίου» (ΤΑΔΥΜ COVID 19)..
Ο αρχικός προϋπολογισμός της Δράσης για, την συγχρηματοδότηση των δανείων και, την καταβολή των επιδοτούμενων τόκων, ανέρχεται αρχικά σε εννέα εκατομμύρια (9.000.000) ευρώ. Τα συγχρηματοδοτούμενα δάνεια θα χορηγηθούν μέσω επιλεγμένων Πιστωτικών Ιδρυμάτων, με σκοπό την παροχή νέων δανείων κεφαλαίου κίνησης με ευνοϊκούς όρους σε επιχειρήσεις της περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας.
Πρόκειται για δάνεια Κεφαλαίου Κίνησης με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων της Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες υφίστανται τις δυσμενείς επιπτώσεις από την εξάπλωση του COVID - 19.
Όλες οι Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, εκτός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους κλάδους, της παραγωγής αγροτικών προϊόντων, της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας των εξωχώριων, των εταιριών συμμετοχών σε άλλες εταιρίες, των επιχειρήσεων του χρηματοπιστωτικού τομέα, των δημοσίων φορέων και των θυγατρικών τους, των ΟΤΑ και των θυγατρικών τους, οι οποίες:
Δάνεια που θα πρέπει να πληρούν σωρευτικά τις κατωτέρω προϋποθέσεις:
Δάνεια σε επιχειρήσεις που θα συναφθούν μετά την σύναψη Επιχειρησιακής Συμφωνία μεταξύ HDB- τραπεζών.
Σκοπός χορήγησης των Δανείων είναι το Κεφάλαιο Κίνησης
Δάνεια με διάρκεια έως πέντε (5) έτη συμπεριλαμβανομένης τυχόν περιόδου χάριτος
Τα Δάνεια θα αφορούν νέες χρηματοδοτήσεις επιχειρήσεων.
Απαγορεύεται η αναχρηματοδότηση/αποπληρωμή υφιστάμενων δανείων και πιστωτικών γραμμών, η χρηματοδότηση προγράμματος καταβολής μερισμάτων ή αγοράς μετοχών, η χρηματοδότηση Εξαγορών και Συγχωνεύσεων. Προς επιβεβαίωση τούτου προβλέπονται σχετικές πρόνοιες στην οικεία Δανειακή σύμβαση. Σε περίπτωση που η HDB υποδείξει στην τράπεζα την αντισυμβατική χρήση χρηματοδότησης από Δάνειο και της παράσχει επαρκή σχετικά στοιχεία, η τράπεζα θα προβαίνει στην καταγγελία του Δανείου και θα διεκδικεί ενεργά την ανάκτηση κάθε ποσού οφειλής.
ΥΨΟΣ ΔΑΝΕΙΟΥ
Το ύψος του δανείου δεν είναι μικρότερο από € 5.000 και δεν μπορεί να ξεπερνά τις € 50.000 και καθορίζεται:
Για υφιστάμενες επιχειρήσεις, έως το 25% του κύκλου εργασιών της επιχείρησης κατά το έτος 2019.
Για νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις, έως το 100% των αναγκών ρευστότητας, όπως αυτές τεκμηριώνονται από αναλυτικό πλάνο, για να καλυφθούν οι ανάγκες ρευστότητας από την ημερομηνία χορήγησης του δανείου και για τους επόμενους 18 μήνες. (Επισημαίνεται ότι για τις ανάγκες του προγράμματος, ως νεοϊδρυόμενη ορίζεται η επιχείρηση που έχει ιδρυθεί μετά το έτος 2019).
Επιτρέπεται η έγκριση ενός (1) δανείου ανά επιχείρηση
24 - 60 μήνες
6 - 12 μήνες
Το επιτόκιο του δανείου χρηματοδότησης κάθε επιχείρησης καθορίζεται από την εκάστοτε συνεργαζόμενη τράπεζα σύμφωνα με την ισχύουσα πολιτική της και τους παρακάτω πρόσθετους όρους:
α) Το επιτόκιο της συμμετοχής της συνεργαζόμενης τράπεζας στο δάνειο δεν υπερβαίνει το 8%, για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο αυτό επιδοτείται και
β) Το επιτόκιο του δανείου θα είναι σταθερό για τον χρόνο που αυτό θα επιδοτείται (2 πρώτα έτη).
γ) μετά τη λήξη της περιόδου της επιδότησης των 2 ετών, το επιτόκιο που θα εφαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη και την ισχύουσα πολιτική της τράπεζας και τις συνθήκες της αγοράς, δεν θα έχει απόκλιση ως προς το τμήμα του περιθωρίου (spread) που εφαρμόζεται στην επιχείρηση.
Στο πλαίσιο του ΤΑΔΥΜ - COVID 19, επιδοτείται το επιτόκιο της συμμετοχής της Τράπεζας, το οποίο καθορίζεται ως ανωτέρω. Το επιτόκιο συμμετοχής της συνεργαζόμενης τράπεζας για κάθε δάνειο θα επιδοτείται κατά 100% από πόρους του Ταμείου. Δεν επιδοτείται τυχόν εισφορά Ν. 128/75 καθώς και ενδεχόμενοι τόκοι υπερημερίας.
Οι τόκοι του δανείου επιδοτούνται για τα δύο (2) πρώτα έτη από την εκταμίευση. Με τη λήξη των δύο ετών, οι τόκοι καταβάλλονται από την επιχείρηση.
Το ποσό των πάγιων εξόδων φακέλου επιβαρύνει τον Δανειολήπτη και εξαρτάται από την τιμολογιακή πολιτική της κάθε συνεργαζόμενης τράπεζας, ωστόσο δεν θα υπερβαίνει το 0,5% του ποσού του δανείου.
Σε εξασφάλιση της απαίτησης από τα δάνεια λαμβάνονται ενοχικές ή/και εμπράγματες εξασφαλίσεις, σύμφωνα με την πιστωτική πολιτική των συνεργαζόμενων τραπεζών.
Ειδικά για τις εμπράγματες εξασφαλίσεις, το ποσοστό κάλυψης δεν μπορεί να είναι ανώτερο του 50% του ποσού του δανείου, όπως αυτό συνομολογείται στην δανειακή σύμβαση.
Δεν επιτρέπεται η προσημείωση της μόνιμης και μοναδικής κατοικίας του δανειολήπτη.
Το δάνειο θα καλύπτει δαπάνες που θα σχετίζονται με τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης και το συναλλακτικό της κύκλωμα. Ο ΦΠΑ είναι επιλέξιμος ως δαπάνη.
Δεν υπάρχει υποχρέωση τεκμηρίωσης της χρήσης του δανείου Κεφαλαίου Κίνησης με σχετικά παραστατικά δαπανών.
Προϋπόθεση λήψης του ποσού των επιδοτούμενων τόκων είναι:
η επιχείρηση να μην εμφανίζει, κατά τον χρόνο απαίτησης των επιδοτούμενων τόκων, ληξιπρόθεσμες οφειλές από τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση.
Η επιχείρηση να διατηρεί τον ίδιου αριθμό εργαζομένων που απασχολούσε στις 30/04/2021 βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ για δύο έτη.
Η HDB θα πραγματοποιεί έλεγχο τον Ιανουάριο για τα έτη 2022 και 2023 ή και 2024 (εάν απαιτείται), με ημερομηνία κλεισίματος 31-12-2021, 31-12-2022 ή του επόμενου έτους, ηλεκτρονικά μέσω του Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και θα ενημερώνονται ανάλογα οι συνεργαζόμενες τράπεζες.
Διευκρινίζεται ότι, στον έλεγχο διατήρησης εργαζομένων που θα γίνεται, θα εξαιρούνται οι περιπτώσεις συνταξιοδοτήσεων, θανάτων, συμβάσεων έργου.
Για την ένταξη στη Δράση η επιχείρηση υποβάλει, αρχικά, αίτημα χρηματοδότησης στο Πληροφορικό Σύστημα των Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) μέσω του δικτυακού τόπου www.ependyseis.gr
Στο αίτημα επιλέγει την τράπεζα από την οποία επιθυμεί να δανειοδοτηθεί. Στη συνέχεια υποβάλει το αίτημα χρηματοδότησης στην Τράπεζα της επιλογής της, μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα ζητηθούν.
Η Υποβολή αιτήσεων ξεκινά την 2α Ιουνίου 2021.
Αίτηση στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Η επιχείρηση μπαίνει στο www.ependyseis.gr/mis με τους προσωπικούς κωδικούς της (σε περίπτωση μη ύπαρξης κωδικών θα πρέπει να γίνει εγγραφή).
Συμπληρώνει στην αίτηση τα στοιχεία της.
Επιλέγει την συνεργαζόμενη τράπεζα για την υποβολή του αιτήματός της.
Οριστικοποιεί και υποβάλει την αίτηση στο σύστημα.
Αίτηση χρηματοδότησης σε κατάστημα της συνεργαζόμενης τράπεζας
Εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής του αιτήματος στο www.ependyseis.gr/mis, η επιχείρηση μεταβαίνει σε ένα από τα υποκαταστήματα της τράπεζας της επιλογής της με εκτυπωμένο το έντυπο αίτησης από το ΠΣΚΕ, για να ενημερωθεί για τα υπόλοιπα δικαιολογητικά που θα πρέπει να υποβάλλει στη Τράπεζα
Σχετικά αρχεία που αφορούν το ΤΑΔΥΜ από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (HDB) :
Πρόταση Διαλόγου για τη Δυτική Μακεδονία: 10 προτάσεις για τον Τουρισμό
10 προτάσεις για τον τουρισμό: Ήπιος τουρισμός, όλο τον χρόνο, ενταγμένος στην τοπική οικονομία
Η Θεματική Ομάδα Οικονομίας των Πράσινων
ΠΑΝΣΕΚΤΕ : Εντατικότατοι οι έλεγχοι στην Εστίαση για μάσκες και ωράριο
Προειδοποιούμε όλα τα μέλη και τους συνάδελφους, ότι εδόθη ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΝΤΟΛΗ για εντατικούς ελέγχους σε όλη την επικράτεια για την τήρηση των μέτρων και την σχολαστική εφαρμογή του υγειονομικού πρωτόκολλου. Οι έλεγχοι από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς εντοπίζονται κυρίως στα εξής:
Με εκτίμηση Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Τσαπατσάρης Γρηγόριος
Αρχική Ο Σύλλογος Το Βελβεντό Τα Νέα μας Επικοινωνία Χρήσιμα Τηλέφωνα
Copyright © 2015 - 2024
Εμπορoεπαγγελματικός Σύλλογος Βελβεντού
Design & Development with ♥ by Aristotelis